Rubrika | Naše téma

Úspěch Budimexu v Estonsku. V konsorciu zde postaví 58 kilometrů vysokorychlostní železnice

01. 03. 2025 - Redakce

Polská stavební společnost Budimex slaví další významný úspěch v Pobaltí. Konsorcium, jehož je součástí, zvítězilo v tendru na návrh a výstavbu hlavní trasy vysokorychlostní železnice Rail Baltica v Estonsku na úseku Pärnu – lotyšská hranice. Projekt zahrnuje realizaci 58 kilometrů trati a s hodnotou 332 milionů EUR patří mezi nejvýznamnější investice v regionu.

Největší polská stavební společnost Budimex uspěla se svými partnery v tendru na výstavbu vysokorychlostní železnice v Estonsku. Kontrakt zahrnuje projektování a výstavbu 58,08 kilometru dlouhého úseku Pärnu–Ikla až k hranici s Lotyšskem. Zakázka má hodnotu přibližně 332 milionů EUR (zhruba 8,3 miliardy CZK). Stavba by měla být hotová do konce roku 2030.

„Vítězství v tomto tendru je výsledkem mimořádného úsilí našeho týmu, jenž nabídku připravil, a zároveň důkazem práce, kterou jsme jako organizace odvedli, abychom se mohli ucházet o strategické zakázky v oblasti železniční infrastruktury. Naším cílem je stát se lídrem stavebního průmyslu ve střední a východní Evropě a tento úspěch naši pozici ještě více posiluje,“ uvádí Artur Popko, předseda představenstva společnosti Budimex SA.

Zakázka je rozdělena do tří fází: projektování, výstavba a odpovědnost za vady, přičemž každá z nich bude realizována jako samostatná část kontraktu. Budimex je součástí stavební skupiny společně s firmami Bouygues Travaux Publics (Francie) a KMG Infra OÜ (Estonsko). Jeho podíl na této části projektu činí 40 procent. Projektovou dokumentaci připravují Ingérop Conseil et Ingénierie (Francie) a WSP Finland Oy (Finsko).

Výstavba hlavní trasy Rail Baltica v Estonsku je rozdělena do dvou samostatných úseků a každý z nich je předmětem samostatné smlouvy se zadavatelem. Účelem projektu je vytvořit v zemi moderní železniční infrastrukturu, která umožní vlakům dosahovat rychlosti až 249 km/h. Náklady na stavbu budou hrazeny z prostředků Evropské unie a estonského státního rozpočtu.

Druhá zakázka v regionu

Pro polskou stavební firmu se jedná již o druhý významný železniční kontrakt v regionu. V rámci konsorcia ERB RAIL (Eiffage Génie Civil, Budimex SA, Rizzani de Eccher) realizuje v sousedním Lotyšsku navazující úsek Rail Baltica o délce 230 kilometrů. Hodnota této zakázky činí 3,7 miliardy EUR (asi 92,8 miliardy CZK) a její dokončení se plánuje na rok 2032.

V České republice Budimex na první železniční zakázku prozatím čeká. Aktuálně zde realizuje úsek dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí a protipovodňový poldr u Kutřína na Chrudimsku. „V budoucnu bychom se rádi podíleli na klíčových infrastrukturních projektech v Česku, včetně výstavby vysokorychlostních tratí. Zkušenosti, které získáme na zahraničních projektech, pro nás v takovém případě budou velmi cenné,“ uvádí Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv