Schopný manažer, metodik i psycholog aneb Jak se pozná dobrý učitel
26. 07. 2017 - Redakce
Učitel je pro vzdělávání dětí klíčový, a proto se na kvality pedagogů klade jak ze strany rodičů, tak i vedení škol stále větší důraz. Ukazuje se, že nestačí jen pouhé znalosti, dobrý učitel by totiž měl být rovněž schopným manažerem, metodikem či psychologem. Podívejte se, jaké jsou další klíčové vlastnosti dobrého pedagoga.
Učitelských desater, jež popisují důležité vlastnosti pedagoga, jsou tucty. V každém lze najít něco jiného podle toho, z jakého úhlu pohledu autor na téma nahlížel. „Jádrem všech je požadavek na kvalitní osobnost učitele, na příslušné odborné znalosti, a především na vztah k žákům. Prolínají se v nich etické požadavky spolu s profesními. Výsledek je pak kombinací uvedeného v různém poměru,“ říká psycholog a speciální pedagog Marek Zelenka.
Například podle informačního centra vzdělávání EDUin vypadá desatero dobrého učitele takto:
- Nevyvyšuje se nad dětmi, ale bere je jako partnery v učení.
- Vyučuje danou látku zábavně a v širších souvislostech.
- Pracuje s dětmi individuálně, aby se během výuky navzájem nezdržovaly.
- Umí je motivovat tak, aby věděly, že učení není samoúčelné.
- Vede je ke vzájemné spolupráci, a ne k soupeření.
- Hravě v dětech rozvíjí přirozenou zvídavost a aktivitu.
- Učí je, aby se dokázaly samostatně rozhodovat, a aby věděly, že jsou odpovědné za to, co udělají.
- Je vnímavý k náladám ve třídě, pohotově řeší případnou krizovou situaci, a tím jim poskytuje pocit důvěry a bezpečí.
- Otevřeně komunikuje s rodiči o výchově a dění ve škole.
Podobně, ale více konkrétně, si pak potřebné vlastnosti dobrého pedagoga specifikují i samotné školy. A na jejich rozvoji pak spolu s učiteli rovněž pracují. Jedním z příkladů tohoto přístupu jsou takzvané Mapy kompetencí pedagoga. „Ty popisují dovednosti, které jsou pro práci učitele důležité, a na škále od jedné do deseti pak ukazují jejich zvládnutí,“ uvádí Andrea Vedralová ze vzdělávací společnosti School My Project, podle jejíž vzdělávací koncepce v současné době funguje školka, základní škola a gymnázium v Sokolově a rovněž základní škola v Praze.
Mapa kompetencí pedagoga na školách učících podle koncepce Škola Můj Projekt sleduje pedagogy v celkem šesti kompetencích – obsahové, metodické, pedagogicko-psychologické, manažerské, sociální a kompetenci k osobnímu rozvoji. Podobně jako desatera jednak přehledně shrnuje jednotlivé důležité dovednosti učitele, navíc pak ale také ukazuje, v čem pedagog exceluje a kde je ještě prostor pro další zlepšování. „Každý pedagog má na našich školách k dispozici osobního mentora, který mu pomáhá se v těchto dovednostech zlepšovat,“ dodává Andrea Vedralová.