Rubrika | Naše téma

Jak se připravit na sezónní výkyvy v přepravě? Vycházet lze ze zkušeností, pomohou i moderní technologie

03. 06. 2024 - Redakce

Důležitým aspektem logistiky jsou sezónní výkyvy. V některých oborech dosahují růsty nebo propady poptávky takových rozměrů, že správná příprava na ně rozhoduje o životaschopnosti přepravce. Úspěšná logistická společnost dokáže pravidelné výkyvy nejen předem odhadnout, ale také má připravenou náhradní trasu v případě velké uzavírky komunikací.

O sezónnosti se obvykle uvažuje zejména ve spojení s přepravou zboží, kdy její vrchol nastává kolem vánočních svátků. V této době můžeme sledovat výrazné oživení v celém dodavatelském řetězci od kontejnerových lodí přes silniční přepravu až k zaneprázdněným skladům. Výrazné sezónní výkyvy v logistice lze sledovat v oborech stavebnictví a zemědělství, které mají na dopravu nejsilnější vazbu.

Stavebnictví se řídí nejen tradičními cykly

Ve stavebnictví se rok dělí obvykle na dvě období, kdy v jednom se staví více a ve druhém méně. Jelikož je stavebnictví do určité míry závislé na počasí, obecně lze v zimě a na jaře sledovat sezónní pokles, a tím pádem i menší poptávku po přepravě stavebního materiálu. Situace se tradičně otočí v létě a na podzim, kdy vrcholí například řada velkých infrastrukturních staveb, rekonstrukcí silnic a dálnic, ale i rezidenční výstavba.

Stavebnictví je však natolik komplexním oborem, že k výkyvům dochází i mimo očekávané cykly. V současnosti je v Česku stavebnictví ve výrazném útlumu a vyhlídky neslibují zlepšení. „Stavební produkce v březnu meziročně klesla o 8,3 procenta a také meziměsíčně byl zaznamenán výrazný pokles. Zatímco meziroční pokles šel na vrub plně pozemnímu stavitelstvím, k tomu meziměsíčnímu přispěly více inženýrské stavby,“ uvádí Petra Cuřínová, vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby Českého statistického úřadu.

„Asi těžko se dá výsledek svádět na počasí, protože letošní březen byl z pohledu teplot mimořádně příznivý. Hlavním problémem stavebnictví, a to především pozemního, zůstává nedostatek nových zakázek,“ podotýká ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Poptávka v zemědělství je ovlivněna setbou a sklizní

V zemědělství, které se řídí ročními obdobími, je pravidelně patrný tok osiv, hnojiv či agrochemie od producentů k zemědělcům v jarních měsících. V období sklizně, kterou lze v Česku v závislosti na plodině zařadit mezi druhou polovinu léta a podzim, se naopak zvyšuje objem přepravy od zemědělců ke zpracovatelům. Po tomto vrcholu, co se týče logistiky v zemědělství, nastává v zimním období útlum, a tedy minimální poptávka po přepravě. A to až do příchodu jara.

„Je pravda, že zemědělství a stavebnictví jsou svými vrcholy a propady poptávky po přepravě typické. Logistice se věnujeme přes dvacet let, a právě bohaté zkušenosti nám pomáhají se s nimi vypořádat. Na zvýšené potřeby klientů v určitých částech roku jsme proto připraveni,“ říká Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která je největším silo cisternovým dopravcem v Česku.

Klimatické podmínky však nejsou jedinou příčinou ovlivňující sezónnost v přepravě. Komplikace v logistice způsobují i lidmi plánovaná omezení. Typicky v období letních prázdnin se přepravní firmy potýkají s rozsáhlými uzavírkami či objížďkami dálnic a silnic první třídy, jež právě nákladní auta pro přepravu primárně využívají. Velká uzavírka důležité komunikace dokáže ukrojit podstatnou část z marže přepravce.

Logistické společnosti musejí také počítat se společenskými zvyklostmi, jako jsou prázdniny, kdy většina lidí včetně řidičů chce čerpat dovolenou. Další plánování přináší i legislativní omezení jízd kamionů v neděli a ve státní svátky od 13 od 22 hodin. O letních prázdninách se navíc regulace rozšiřuje na pátek od 17 do 21 hodin a v sobotu od 7 do 13 hodin.

Recept na sezónní výkyvy tkví v analýze dat

Sezónní výkyvy svého oboru musí pochopit a připravit se na ně každý úspěšný přepravce. Jelikož se pravidelně opakují, je nejjednodušší se poučit z minulosti. Analýzou dat lze odhadnout, kdy dojde k největšímu nebo naopak nejmenšímu vytížení, a podle toho si zajistit dostatek lidí a techniky, nasmlouvat kontrakty a podobně. Mezi možná řešení patří kombinace vlastních a půjčených aut a zaměstnání sezónních řidičů. Flotila nákladních aut by měla být po servisu a připravená na maximální vytížení.

„Ideální je mít široké portfolio klientů, jejichž sezónní špičky se nepřekrývají. Tím si lze zajistit dostatek zakázek po celý rok. S optimalizací tras pak pomáhají moderní technologie a nástroje,“ radí Stöhr ze společnosti CONTI-RSC. Ta má kromě klientů ze stavebnictví a zemědělství také zakázky na přepravu materiálu pro sklářskou výrobu nebo chemický průmysl, kterých se sezónní výkyvy téměř netýkají.

Moderní technologie odhalí nejvýhodnější trasy

Důležitá je rovněž komunikace a spolupráce s dalšími články dodavatelského řetězce. Na jejím základě se lze připravit na vrcholy sezony. Sledování množství výroby producentů napoví, kdy bude třeba materiál transportovat. Cestou, jak si zajistit zákazníky i na méně vytížená období, může být cenová strategie. Nabídnout nižší cenu v horší části roku může přilákat nové klienty.

Co se týče komplikací, které přinášejí uzavírky, musejí se firmy soustřeďovat na optimalizaci tras. Zásadní je sledovat důležité uzavírky silnic, kalamitní počasí a vždy mít v záloze alternativní trasu pro případ potřeby.

Efektivní přeprava zkrátka musí trvat co nejkratší dobu a po trase, na níž kamion spálí co nejméně paliva. S tím dnes často pomáhají technologie, například systémy pro sledování flotily a vyhodnocování dat včetně jízdního stylu jednotlivých řidičů. Tyto moderní systémy dokážou na základě sebraných dat pomoci naplánovat tu nejvýhodnější trasu.

Komentovat článek

Astoreo auto - moto baterie bylinky CBA cestovní pojištění cestování dm dm drogerie dm drogerie markt e-shopy ekologie elektronika ENBRA energie finance Gruzie hubnutí informační technologie investice IT léto nemovitosti obchod obuv pneumatiky pojištění povinné ručení počítače připojištění rady recyklace REMA REMA Systém sport stavebnictví tipy TopGis vitamíny volný čas víno zdraví úspory Česko-gruzínská smíšená obchodní komora životní prostředí

Archiv